Wojciech Filipkowski

 

Praktyczne aspekty nadzoru nad notariuszami w świetle ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – badania i wnioski

Practical aspects of supervision over notaries in the light of the anti-money laundering and counter-terrorism financing law – research and conclusions

 


Prawo w Działaniu 2024, tom 59

Streszczenie

Jednym z aspektów działania systemów przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML/CTF), który nie został dotychczas poddany badaniom empirycznym na poziomie krajowym, regionalnym czy globalnym, jest praktyczny nadzór nad tzw. instytucjami obowiązanymi. Niniejsze opracowanie przedstawia pionierskie wyniki badań z 2023 r. Były one skoncentrowane na konkretnych aspektach nadzoru prowadzonego przez prezesów sądów apelacyjnych nad notariuszami w zakresie realizacji przez nich obowiązków określonych w ustawie z 1.03.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Wyniki wskazują na istotne różnice w częstotliwości przeprowadzania kontroli w poszczególnych apelacjach. Kontrole te przebiegały jednak sprawnie, a zidentyfikowane uchybienia miały znaczenie administracyjne lub biurokratyczne. Ponadto respondenci przedstawili mieszane oceny dotyczące współpracy oraz zakresu prowadzonych szkoleń przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Doprowadziło to autora do sformułowania głównego wniosku, że ten rodzaj nadzoru ma przede wszystkim charakter formalny, a przez to jest niewystarczający w kontekście skutecznego przeciwdziałania obu procederom.

Abstract

One of the aspects of the functioning of Anti-Money Laundering and Counter-Terrorism Financing (AML/CTF) systems, which has not yet been subjected to empirical research at the national, regional, or global level, is the practical supervision of so-called obligated institutions. This paper presents pioneering research results from 2023. The research focused on specific aspects of oversight conducted by presidents of appellate courts over notaries in the implementation of their obligations as defined in the Act of 1 March 2018, on Anti-Money Laundering and Counter-Terrorism Financing. The results indicate significant differences in the frequency of inspections carried out in various appellate jurisdictions. However, these inspections proceeded smoothly, and identified shortcomings were primarily of an administrative or bureaucratic nature. Additionally, respondents provided mixed assessments of their collaboration and the scope of training provided by the General Inspector of Financial Information. This led the author to formulate the main conclusion that this type of supervision primarily assumes a formal nature, thus rendering it insufficient in the context of effectively combating both criminal phenomena.




Bibliografia (References)

 

    1. Al-Rashdan M., An analytical study of the financial intelligence units’ enforcement mechanisms, Journal of Money Laundering Control 2012, t. 15, nr 4, https://doi.org/10.1108/13685201211266042.
    2. Braun T., Unormowania compliance w korporacjach, Warszawa 2017.
    3. Dharsana I.M.P., Kresnadjaja I., The Role of The Notary to Prevent Money Laundering Actions, Community Service Journal of Law 2023, t. 2, nr 1.
    4. Faraldo Cabana P., Legal professionals and money laundering in Spain, Journal of Money Laundering Control 2007, t. 10, nr 3, https://doi.org/10.1108/13685200710763489.
    5. Filipkowski W., Kontrola nad notariuszami w zakresie przeciwdziałania prania pieniędzy – wyniki badań i postulaty, 2021, http://doi.org/10.13140/RG.2.2.31966.77124.
    6. Financial Action Task Force, Professional Money Laundering, Paris 2018.
    7. Financial Action Task Force, Report on the State of Effectiveness and Compliance with the FATF Standards, Paris 2022.
    8. Gomes M.F., Pereira E.C., Martínez Lazcano A.J., The Importance Of The Notary And Registry Service As An Ally Of Compliance In The Prevention Of Environmental Crimes, Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM 2021, t. 16, nr 1, https://doi.org/10.5902/1981369467927.
    9. Harvey J., An Evaluation of Money Laundering Policies, Journal of Money Laundering Control 2005, t. 8, nr 4, https://doi.org/10.1108/13685200510620876.
    10. Levi M., Reuter P., Money Laundering, Crime and Justice 2006, t. 34, nr 1.
    11. Ministerstwo Finansów, Sprawozdanie Generalnego Inspektora Informacji Finansowej z realizacji ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w 2022 roku, Warszawa 2023.
    12. MONEYVAL, Poland, Anti-money laundering and counter-terrorist financing measures, Fifth Round Mutual Evaluation Report, 2021.
    13. Nurfidyah E., Irwansyah, Maskun, Legal Protection against Notary In Reporting Suspicious Financial Transactions Through Go Anti Money Laundering Application, Awang Long Law Review 2022, t. 5, nr 1, https://doi.org/10.56301/awl.v5i1.642.
    14. Petrović T., Utjecaj javobilježničke profesije na procjenu rizika od pranja novca, The Impact of the Notary Profession on Money Laundering Risk Assessment, EMAN 2022 – Conference Proceedings, https://doi.org/10.31410/EMAN.2022.275.
    15. Pol R.F., Anti-money laundering effectiveness: assessing outcomes or ticking boxes?, Journal of Money Laundering Control 2018, t. 21, nr 2, https://doi.org/10.1108/JMLC-07-2017-0029.
    16. Pol R.F., Anti-money laundering: The world’s least effective policy experiment? Together, we can fix it, Policy Design and Practice 2020, t. 3, nr 1, https://doi.org/10.1080/25741292.2020.1725366.
    17. Sorche A.E., Lost In Implementation: Financial Institutions Face Challenges Complying With Anti-Money Laundering Laws, The Transnational Lawyer 2005, t. 18.
    18. Valvi E.-A., The role of legal professionals in the European and international legal and regulatory framework against money laundering, Journal of Money Laundering Control 2023, t. 26, nr 7, https://doi.org/10.1108/JMLC-12-2021-0139.
    19. Verhage A., Great expectations but little evidence: policing money laundering, International Journal of Sociology and Social Policy 2017, t. 37, nr 7/8, https://doi.org/10.1108/IJSSP-06-2016-0076.
    20. W 2022 roku w Polsce kancelarie prowadziło 3949 notariuszy, https://krn.org.pl/aktualnosci/w-2022-roku-w-polsce-bylo-3949-notariuszy.

Jak cytować (How to cite this)

 

W. Filipkowski, Praktyczne aspekty nadzoru nad notariuszami w świetle ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – badania i wnioski, Prawo w Działaniu 2024, t. 59, https://doi.org/10.32041/pwd.5903

 

 

 

 

Loading